Jak dobrze spać mimo zatkanego nosa? - wskazówki

Czy przeraża Cię myśl o pójściu do łóżka z katarem? Katar, drapanie w gardle, strach przed zapaleniem zatok, a przede wszystkim zatkany nos, który nie pozwala nam spokojnie zasnąć, nie mówiąc już o tym, że przeszkadza również naszemu partnerowi. Jednak to właśnie sen pozwala nam aktywnie walczyć z wirusem i odzyskać utraconą energię. Oto kilka wskazówek, które pozwolą Ci udrożnić nos i spać (prawie) jak dziecko.

 

  1. Umyj nos

Zasypianie z zatkanym nozdrzem, budzenie się z otwartymi ustami i płonącym gardłem... nie ma nic bardziej nieprzyjemnego! Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest poświęcenie czasu na przemycie nosa słoną wodą przed pójściem spać. Roztwór soli fizjologicznej przepłukuje jamę nosową, natomiast słona woda działa obkurczająco na obrzęknięte błony śluzowe nosa, które utrudniają oddychanie.

 

Istnieją gotowe produkty dostępne w aptekach i drogeriach, ale możesz przygotować roztwór soli w domu, mieszając dwie łyżki stołowe soli gruboziarnistej i jedną łyżeczkę sody oczyszczonej w jednym litrze ciepłej wody. Mieszaj aż do całkowitego rozpuszczenia i napełnij bańkę płynem. Następnie wyssać go z każdego nozdrza, przechylając głowę na jedną stronę. Następnie pozwól wodzie spłynąć i ostrożnie wydmuchaj nos.

 

  1. Mokra inhalacja: skorzystaj z dobrodziejstw pary wodnej

To sprawdzona babcina sztuczka. Wdychanie powoduje na ogół bezpośredni kontakt substancji czynnych z obszarem laryngologicznym. Dzięki naczyniom włosowatym błony śluzowej nosa, wdychane cząsteczki docierają do zatok, następnie do połączenia nosowo-gardłowego, a w końcu do oskrzeli.

 

Mokra inhalacja polega na wdychaniu gorących oparów nasyconych olejkami eterycznymi. Para wodna nawadnia wysuszoną błonę śluzową dróg oddechowych. Do miski wlewamy gotującą się wodę. Odczekaj 1-2 minuty (ponieważ opary mogą poparzyć drogi oddechowe), a następnie dodaj łyżkę leku ziołowego (mięta pieprzowa, liście eukaliptusa itp.) lub sześć kropli olejku eterycznego. Przykryć głowę grubą tkaniną na 10 do 15 minut. Aby uniknąć kontaktu z oczami, można użyć inhalatora.

 

Inhalacje nie są zalecane dla osób z astmą lub alergiami, zwłaszcza podczas ataku.

 

  1. Sucha inhalacja: nasącz chusteczki higieniczne olejkami eterycznymi

Olejki eteryczne, ale także esencja algierska, mogą być stosowane o każdej porze dnia do suchej inhalacji. Technika ta polega na nasączeniu podpórki kilkoma kroplami substancji czynnej, a następnie wdychaniu jej.

 

Użyj papierowej chusteczki, a jeszcze lepiej pustych patyczków do inhalacji, które należy nasycić jednym lub kilkoma olejkami eterycznymi z eukaliptusa, rozmarynu, mięty pieprzowej lub tymianku. Trzymaj kilka na stoliku nocnym, aby mieć pewność, że masz do nich dostęp, jeśli obudzisz się w nocy.

 

  1. Wietrz pomieszczenie, w którym śpisz

Dla dobrego snu, z lub bez przeziębienia, nic nie pobije dobrze wentylowanego pokoju. Pamiętaj, aby otworzyć okna w swoim pokoju na około dziesięć minut rano i ponownie wieczorem przed pójściem spać... nawet w zimie, mimo chłodu. Pamiętaj, aby zmniejszyć termostat w sypialni, ponieważ w przegrzanym pomieszczeniu zarazki rozwijają się szybciej.

 

Wreszcie lekarze polecają, dezynfekcję powietrze za pomocą dyfuzora olejków eterycznych, ale wyłącz urządzenie co najmniej pół godziny przed pójściem spać. Na koniec dodaj poduszkę pod plecy, aby spać w pozycji lekko uniesionej, co ułatwi oddychanie.

 

  1. Zaskakująco skuteczny masaż

Mimo tych wszystkich rad, Twój nos nie chce się udrożnić, a w gardle nadal jest sucho? Wypróbuj  zaskakującą technikę: wciśnij kciuk między brwi na 30 sekund i w tym samym czasie naciskaj językiem na górną część podniebienia. Taki masaż może zastąpić niektóre aerozole na e-receptę.