Wpływ COVID-19 na korzystanie z telemedycyny

Telemedycyna

Pandemia SARS-CoV-2 w sposób znaczący utrudniła możliwość skontaktowania się z lekarzem. Sondaż przeprowadzony przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® wskazuje, że ograniczony kontakt z lekarzami miało pod koniec maja 2020 prawie 75 proc. Polaków. Problem ten dotyczy nie tylko możliwości uzyskania podstawowej opieki medycznej, ale również skorzystania z porad specjalistycznych. W przypadku tych ostatnich, chciałoby zasięgnąć ich aż 2/3 Polaków, niestety większość ma z tym problem.

 

Utrudnione kontakty z lekarzami, czyli codzienność Polaków

 

W marcu, czyli na samym początku wprowadzania ograniczeń związanych z COVID-19, 57 proc. badanych doświadczyło utrudnionego kontaktu z lekarzem, a pod koniec maja odsetek ten wzrósł do 73,7 proc.

 

Problem z dostępem do opieki medycznej dobitnie podkreśla fakt, że 62,1 proc. osób chciałoby skorzystać z pomocy specjalisty, a nie miało i nie ma takiej możliwości ze względu na ograniczone działanie tego typu placówek.

 

Niestety brak takiej opieki może mieć znaczący wpływ na zdrowie wielu Polaków w dłuższej perspektywie czasu, zwłaszcza tych, którzy chorują przewlekle i dla których opieka specjalistyczna jest niezbędna, by móc na bieżąco kontrolować stan zdrowia.

 

Alternatywa bez wychodzenia z domu

 

Wielu potrzebujących pomocy lekarza Polaków zaczęło szukać dla siebie alternatyw. Jedną z nich okazała się być telemedycyna oraz porady lekarskie udzielane zdalnie. Spośród 374 osób, które pod koniec maja skorzystały z pomocy medyka, 36,6 proc. zdecydowało się uzyskać ją zdalnie, właśnie za pośrednictwem telemedycyny.

 

Nic dziwnego - spośród tysiąca badanych aż 41,6 proc. wskazało, że zdalna pomoc medyczna jest w okresie pandemii najbezpieczniejsza, pozwala bowiem uniknąć kontaktu z innymi chorymi i zmniejszyć ryzyko zarażenia.

 

Wizyta w przychodni u lekarza rodzinnego znalazła się dopiero na trzecim miejscu pod względem bezpieczeństwa, z wynikiem 15,5 proc., zaraz po wizytach w gabinetach prywatnych (za bezpieczne uznało je 19,7 proc. osób).

 

Na dalszych pozycjach znalazły się:

 

Dodatkowo 6,4 proc. ankietowanych uznało, że żadna z wymienionych form kontaktu z lekarzem nie gwarantuje bezpieczeństwa.

 

Gdy pilnie potrzeba e-Recepty

 

Zdalna pomoc medyczna cieszy się największym powodzeniem wśród tych osób, które potrzebują uzyskać e-Receptę. Badanie Biostat® wskazało, ze 7 na 10 osób korzystających ze zdalnych konsultacji w końcówce maja, chciało właśnie przepisania leków.

 

Oczywiście nie jest to jedyny powód. E-Wizyta była też okazją do uzyskania porady medycznej (dla prawie 60 proc. badanych) oraz otrzymania zwolnienia lekarskiego (dla 9 proc. osób).

 

Wyniki te nie dziwią, bowiem otrzymanie e-Recepty zdalnie to sposób, by uzyskać ją bez wychodzenia z domu, czyli wygodnie. Wygoda w dobie pandemii nie jest oczywiście jedynym powodem, gdyż takie rozwiązanie jest po prostu najbardziej bezpieczne, zwłaszcza dla osób mających osłabiony układ odpornościowy oraz tych, które nie chcą ryzykować kontaktu z osobami potencjalnie zarażonymi w gabinetach lekarskich.

 

Telemedycyna z coraz większym potencjałem

 

Pandemia uwypukliła, jak istotne znaczenie dla Polaków ma dziś telemedycyna i że cieszy się ona coraz większą popularnością. Służy ona już nie tylko od przepisywania e-Recept, ale także do konsultowania problemów zdrowotnych. Prawie 20 proc. osób w sondażu wskazało, że jedną z usług, która okazała się najbardziej potrzebna w dobie COVID-19 była porada telefoniczna.

 

Coraz większą popularnością cieszy się też wideoczat (na jego potrzebę wskazało 10,5 proc. ankietowanych). Jest on najbardziej zbliżony do osobistych konsultacji z lekarzem i umożliwia bardziej kompleksowe skonsultowanie problemu zdrowotnego.

 

Usługami, która cieszą się mniejszym uznaniem wśród pacjentów są natomiast:

 

Nie oznacza to oczywiście, że w miarę oswajania się z telemedycyną także i te formy kontaktu z medykami nie staną się popularniejsze, jednak jak widać Polacy w dalszym ciągu są tradycjonalistami i korzystają właśnie z porad telefonicznych.

 

Platformą umożlwiającą otrzymywanie e-Recept, e-Zwolnień, a także konsultowanie się ze specjalistami, jest stworzona przez Centrum Naukowo-Badawcze Biostat® poradnia telemedyczna haloDoctor. Jesteśmy dumni, że cieszy się ona ogromnym zaufaniem wśród Polaków. Do tej pory wypisano dzięki niej również ponad 100 tys. e-Recept, dlatego bez wątpienia jest to najwygodniejsza forma ich pozyskiwania przez pacjentów.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Czy lekarz POZ przyjmuje online?

Wiele przychodni prowadzi usługi telemedyczne, podczas których lekarz POZ może przeprowadzić konsultację.

Czy w przychodniach już zawsze będzie można skorzystać z usług telemedycznych?

Wraz z epidemią ta opcja została uruchomiona, jednakże wraz ze zniesieniem stanu epidemii, wiele przychodni zrezygnowało z usług i wróciło do klasycznych wizyt w gabinecie. Platforma haloDoctor umożliwia nadal konsultację z lekarzem POZ podczas konsultacji online. 

Jak szybko dostanę e-Receptę podczas konsultacji?

Lekarz online zanim cokolwiek przepisze, musi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem, aby podjąć decyzję o stanie zdrowia pacjenta. Dopiero na podstawie posiadanych danych, zadecyduje, czy pacjent potrzebuje e-Recepty na leki.

Zobacz także

Telemedycyna w obliczu epidemii koronawirusa – raport dotyczący opinii Polaków | Lekarze online Czy powinienem się zaszczepić, jeśli miałem już COVID? Gdzie do lekarza na wakacjach? Lekarz rodzinny online. Ułatwione konsultacje z lekarzem pierwszego kontaktu Jak rozpoznać grypę dzięki teleporadzie? Jak skorzystać z teleporady u lekarza online. L4. eRecepta Analiza wyników badań obrazowych przez Internet Jak uzyskać e-Receptę w czasie urlopu?