Aktywność fizyczna – ochrona przed nowotworami i depresją

Istnieje coraz więcej dowodów na korzyści płynące z aktywności fizycznej w zapobieganiu nowotworom. I te korzyści nie są związane tylko z wagą. Jeśli mieszkasz w środowisku miejskim lub uprzemysłowionym, istnieje duże prawdopodobieństwo, że poziom aktywności, jaki otrzymujesz, nie jest wystarczający. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli będziemy ćwiczyć, odniesiemy korzyści, niezależnie od tego, jaką aktywność uprawiamy: sport (jazda na łyżwach, pływanie), prace domowe (zamiatanie, odśnieżanie), rekreacja (ogrodnictwo, prace domowe) itp.

 

Obecnie wiadomo, że regularna aktywność fizyczna:

 

Wyjaśnienia dotyczące korzyści płynących z aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna pomaga zapobiegać nowotworom na kilka sposobów.

 

Od dawna wiadomo, że ćwiczenia fizyczne są dobre dla zdrowia fizycznego. Dziesiątki lat badań wykazały, że regularne ćwiczenia zmniejszają ryzyko zachorowania na wiele chorób - choroby układu krążenia, otyłość, cukrzycę, nowotwory - i wydłużają życie. Ale korzyści dla zdrowia psychicznego płynące z ćwiczeń są mniej znane. Ćwiczymy, aby "pozostać w formie" i często polegamy na jeździe na rowerze, bieganiu lub jodze, aby oderwać się od stresu. Ale czy uważamy ćwiczenia fizyczne za efektywną metodę leczenia chorób psychicznych, równie skuteczną jak leki czy sesje z psychologiem lub psychiatrą?

Badania potwierdzają znaczenie aktywności fizycznej w leczeniu nawet ciężkiej depresji.  Ten dobry nawyk nie tylko zmniejsza objawy kliniczne, ale także przywraca neuroplastyczność, sprzyjając w ten sposób powrotowi do zdrowia.

Pozostawanie aktywnym tak często, jak to możliwe, jest jednym z głównych zaleceń lekarzy. Liczne badania wykazały, że:

Tak więc aktywność fizyczna

 

Praktyczne porady, jak rozpocząć aktywność fizyczną i utrzymać ją przez dłuższy czas: