6 oznak, że brakuje ci witamin

Aby zachować sprawność i zdrowie, witaminy są niezbędnymi elementami, które należy włączyć do swojej diety. Konsekwencje braku witamin mogą wpłynąć na Twoje codzienne życie. Dlatego też w przypadku niedoboru witamin konieczne jest przyjmowanie suplementów. Czy czujesz, że brakuje Ci sił i witalności? Może o to właśnie chodzi.

 

Ale po pierwsze, co to są witaminy?

 

Witaminy to pierwiastki w bardzo małych ilościach, które pomagają nam utrzymać nasze ciała w zdrowiu i dobrej kondycji. Niektóre witaminy nie mogą być wytwarzane i syntetyzowane przez nasz organizm, dlatego musimy je pozyskiwać z zewnątrz. Istnieją jednak wyjątki, a witamina D jest jednym z nich.

 

Niedobór witaminy jest równoznaczny z nieodpowiednim jej spożyciem. Konsekwencje braku witamin mogą być różne, ale ogólnie rzecz biorąc, ich niedobór może prowadzić do mniej lub bardziej poważnych zaburzeń biologicznych w organizmie. Na szczęście ten niedobór może być szybko rozwiązany przez suplementację witamin. W rzeczywistości zapotrzebowanie na witaminy można pokryć z reguły poprzez dietę. Potrzeby te różnią się u poszczególnych osób w zależności od ich stanu zdrowia, spożywanych pokarmów, aktywności i stylu życia.

 

Zmiany sezonowe, stres w pracy, rygorystyczne diety lub dziedziczenie genetyczne: te i inne czynniki wpływają na strawność składników odżywczych w organizmie. Ignorowanie ich ilości w diecie może prowadzić do poważnych niedoborów witamin, co może skutkować różnymi chorobami.

 

  1. Słabe włosy i paznokcie

 Niedobór biotyny (witaminy B7) jest jedną z głównych przyczyn tych objawów. Jeśli Twoje paznokcie łatwo się łamią, a włosy rozdwajają, powinnaś jeść produkty mleczne, kalafior, szpinak, brokuły, płatki śniadaniowe i banany. Łamliwe włosy i paznokcie mogą być również objawem anemii, dlatego przed zażyciem witamin należy skonsultować się z lekarzem.

 

  1. Spierzchnięte usta i owrzodzenia jamy ustnej.

 Twoje ciało mówi ci, że brakuje ci żelaza i witaminy B, które można znaleźć w roślinach strączkowych, warzywach skrobiowych, orzechach i pełnych ziarnach.

 

  1. Czerwone oczy i białe zmiany wewnątrz oka.

 Pokarmy bogate w witaminę A pomagają pozbyć się tej nieprzyjemnej dolegliwości, która może przerodzić się w kseroftalmię i doprowadzić do całkowitej ślepoty lub innych poważnych konsekwencji. Na szczęście można go uzyskać z produktów mlecznych, a także z zielonych, żółtych i pomarańczowych warzyw.

 

  1. Niewyjaśnione siniaki.

Witamina A wspomaga tworzenie się kolagenu i wzmacnia naczynia krwionośne. Pojawienie się siniaków na skórze sugeruje, że należy jeść więcej brokułów, truskawek, mango i pomarańczy. Siniaki na ciele mogą również wystąpić z powodu niedoboru witaminy K.

 

  1. Gęsia skórka

 Gęsia skórka na łokciach i grzbietach dłoni, znana również jako rogowacenie aktyniczne, pojawia się, jeśli nie dostarczasz wystarczającej ilości cynku i witaminy A. Znajdują się one w drobiu, hummusie, dyni, słodkich ziemniakach i melonie.

 

  1. Zespół niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych lub choroba Willisa-Ekboma. Jeśli odczuwasz ciągłą potrzebę poruszania nogami, gdy są one rozluźnione, możesz mieć również zaburzenia snu. Magnez pomoże Ci uporać się z tym problemem.

 

Jak można uzupełnić niedobory witamin za pomocą diety?

Krótko mówiąc, witaminy są niezbędnymi składnikami odżywczymi dla naszego ciała i naszego dobrego zdrowia. Dlatego ważne jest, abyśmy zadbali o to, by ich nie zabrakło! Możesz łatwo dostosować swoją dietę dzięki pomocy dietetyka, aby zapewnić sobie regularne dostawy witamin, lub możesz przyjmować suplementy witaminowe.