Potas, jak zadbać o prawidłowy poziom w organizmie

Potas jest niezbędny dla dobrego zdrowia serca i mięśni, jak również dla funkcjonowania nerek i walki z osteoporozą. Jakie produkty powinny znaleźć się w Twoim jadłospisie, abyś mógł go codziennie uzupełniać? Jak stworzyć posiłek pełen potasu?

 

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na potas?

Nasze dzienne zapotrzebowanie na potas różni się w zależności od wieku. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zaleca następujące dzienne spożycie:

 

Dlaczego potrzebujemy potasu?

Potas jest jednym z najważniejszych minerałów w naszym organizmie. Mamy go między 130 a 140 g. Większość z nich znajduje się w naszych komórkach, a niewielki procent we krwi.

 

Jak rozpoznać, że masz za dużo lub za mało potasu?

Tak jak w przypadku wszystkich minerałów, ważne jest, aby potas był dostarczany, ale w prawidłowym zakresie, tj. pomiędzy 130 a 200 mg/l osocza krwi.

 

Jakie są objawy niedoboru potasu?

Niedobór potasu nazywany jest hipokaliemią. Jest to niezwykle rzadkie, może wystąpić np. u osób z problemami z nerkami lub anoreksją.  Charakteryzuje się:

 

Jakie są objawy zbyt dużej ilości potasu?

O ile hipokaliemia występuje rzadko, to hiperkaliemia (zbyt duża ilość potasu) jest częstsza. Występuje ona np. u osób cierpiących na niewydolność nerek. Nerki nie spełniają już swojej roli jako filtry. Objawy zbyt dużej ilości potasu we krwi są podobne do objawów jego zbyt małej ilości. Pojawia się:

 

Co jeść, aby uzupełnić potas?

Oto produkty spożywcze bogate w potas:

Suszony banan: 1490 mg

Suszona morela: 1400 mg

Orzechy laskowe: 860 mg

Migdały ze skórką: 800 mg

Orzechy piniowe: 662 mg

Śliwki: 610 mg

Pietruszka: 598 mg

Ciemna czekolada: 490 mg

Awokado: 430 mg

 

W przypadku hiperkaliemii, oto niektóre pokarmy, które dostarczają mniej potasu

gotowana marchew (195 mg/100 g),

gotowane pory (180 mg/100 g),

gotowane cukinie (170 mg/100 g),

gotowana rzepa (150 mg/100 g),

papryka gotowana (150 mg/100 g),

cebula gotowana (115 mg/100 g).

Prawidłowa dieta bogata w potas pozwala na prowadzenie zdrowego życia. Lekarze rekomendują spożywanie diety bogatej w potas osobą w każdym wieku.