Zaparcia - jak pobudzić leniwe jelita

Dla niektórych osób zaparcia to problem sporadyczny, ale dla innych to codzienny koszmar. Jeśli jesteś jedną z tych osób, które mają skłonność do zaparć, pewne nawyki, styl życia i mogą Ci pomóc. Co należy zrobić, aby uregulować swój tranzyt?

 

  1. Zwracanie większej uwagi na spożycie błonnika

Skupiając się na nierozpuszczalnych włóknach, które stymulują perystaltykę, ruchy jelit w celu przesunięcia pokarmu, aby utrzymać maksymalny poziom, wybieraj surowe warzywa niż gotowane. Dietetycy zalecają spożywanie wszystkich pokarmów zawierających błonnik, spożywaj te z przewagą błonnika nierozpuszczalnego, takie jak produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa z jadalną skórką (figa, pomidor, cukinia, papryka, rzodkiewka ...), sałata, seler, kalafior, rośliny strączkowe, suszone owoce ...

 

  1. Pij wystarczająco dużo

Ponieważ woda nawilża i zmiękcza stolce, a błonnik, aby spełnić swoją misję, potrzebuje płynu. Od półtora litra wody dziennie w normalnych czasach, możesz przejść do dwóch litrów w fazie zaparć, wesprzeć skurcz mięśni, w tym mięśni, które pokrywają ścianę jelita. Jeśli woda nie jest twoim ulubionym napojem,  można się również raczyć herbatkami ziołowymi: miętą, kwiatem lipy, kwiatem pomarańczy, rumiankiem...

 

  1. Odpoczynek po posiłkach

Nasze jelita pracują najlepiej, gdy jesteśmy zrelaksowani, ponieważ mają wtedy najwięcej dostępnej energii. Odprężenie nie oznacza zalegania na kanapie, ale raczej dziesięciominutowy spacer po posiłku.

 

  1. Aktywność fizyczna

Poprzez wzmocnienie mięśni brzucha, ma mechaniczne działanie na perystaltykę, co sprzyja opróżnianiu jelit. Spacer połączony z małą gimnastyką brzucha jest doskonałym polepszeniem samopoczucia.

 

  1. Ułatwienie tranzytu poprzez masaż

Połóż rękę na prawej dolnej części brzucha, na wysokości wyrostka robaczkowego, przesuń ją w górę pod prawe żebra, skrzyżuj poziomo z lewymi żebrami, wróć w dół na lewą dolną część brzucha, następnie ponownie skrzyżuj z okolicą wyrostka robaczkowego. Jak kwadrat zgodny z ruchem wskazówek zegara. Masaż ten powinien być wykonywany rano i wieczorem w okresach zaparć, wykonując co najmniej sześć rund, zaczynając od średniego nacisku dłoni, potem silnego, a następnie bardzo lekkiego.

 

  1. Przewidywanie ryzykownych sytuacji

Z natury "ciężkie" jelito nie znosi zmian, zwłaszcza gdy mamy tendencję do zaparć. Stąd rada,  jeśli zbliża się podróż lub wyjazd służbowy, wsuńcie do torby paczkę śliwek: Ponieważ trzeba odczekać dwa do trzech dni, aby w pełni wykorzystać ich działanie, idealnym rozwiązaniem jest lekkie wyprzedzenie i zafundowanie sobie małej porcji na dzień przed wyjazdem lub przyjazdem.

 

  1. Zdrowe pobudzenie

Usprawnienie pracy jelit może wymagać odbudowania naturalnej flory bakteryjnej. W tym celu warto sięgnąć po produkty zawierające naturalne probiotyki – zsiadłe mleko, naturalny jogurt, kefir, maślankę. Najlepiej, by produkty te nie zawierały dodatków cukru i owoców.

 

  1. Eliminacja słodkości

Mimo, że ty uwielbiasz słodkości to już twoje leniwe jelita niekoniecznie. Zrezygnuj z podjadania słodyczy, czekolady i cukru; działają bardzo zapierająco i spowalniają pracę jelit. Nadmiar cukru, a także tłuszczu, powoduje, że treść pokarmowa przesuwa się przez jelita wolniej i dłużej zalega w przewodzie pokarmowym.

 

  1. Miłość do kiszonek

Kiszonki zawierają związki dbające o prawidłowy skład chemiczny jelit, przeciwdziałają stanom zapalnym oraz wspomagają usuwanie toksyn z układu pokarmowego. Ułatwiając trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. Sok z kiszonej kapusty zawiera bakterie probiotyczne hamujące rozmnażanie bakterii chorobotwórczych i gnilnych w jelitach.

Jeśli zaparcia przeszkadzają Ci w normalnym funkcjonowaniu skontaktuj się z lekarzem.