10 oznak, że brakuje Ci wody

Tlen i woda są niewątpliwie najistotniejsze dla naszego życia. Woda jest niezbędna dla wszystkich naszych procesów życiowych. Dlatego ważne jest, aby rozpoznać znaki wysyłane przez nasze ciało, które informują nas, o odwodnieniu!

 

  1. Masz suchość w ustach

Obok pragnienia, suchość w ustach jest jedną z pierwszych oznak braku wody. Chociaż woda nie zapewnia wszystkich korzyści płynących ze śliny, może ona pomóc w utrzymaniu wilgotności błon śluzowych jamy ustnej. Dlatego ważne jest, aby pić dużo wody.

 

  1. Kręci Ci się w głowie

Vertigo jest uczuciem wirowania w otoczeniu. Jeśli masz gorączkę i zawroty głowy, często jest to znak, że w Twoim organizmie jest mało wody. W rzeczywistości niewystarczające nawodnienie może powodować zawroty głowy i światłowstręt.

 

  1. Boli Cię głowa

Ból głowy jest również jednym z pierwszych objawów odwodnienia. Rzeczywiście, gdy tylko jest gorąco, sucho i organizmowi brakuje wody, mogą pojawić się bóle głowy. Wypij dużą szklankę chłodnej wody.

 

  1. Twój mocz jest ciemny

Ciemnożółty mocz zazwyczaj oznacza, że w organizmie brakuje wody. Mocz zdrowego organizmu jest klarowny i ma bardzo mało zapachu.

 

  1. Masz zaparcia

Zaparcia mogą wystąpić, gdy nie pijesz wystarczającej ilości wody. Woda, którą pijesz, częściowo służy do zmiękczania stolca i ułatwiania tranzytu jelitowego. Jeśli nie pijesz wystarczająco dużo wody, stolce są twarde co utrudnia wypróżnianie. Jeśli masz regularne zaparcia, staraj się więcej pić.

 

  1. Jesteś ciągle zmęczony

Gdy organizm nie jest wystarczająco nawodniony, szybciej się męczy. Jeśli mimo 7-8 godzin snu, czujesz się zmęczony, być może po prostu brakuje Ci wody. Upewnij się, że zawsze masz przy sobie małą butelkę wody, aby regularnie ładować swoje baterie!

 

  1. Masz skurcze

Skurcze to mimowolne, długotrwałe, przejściowe, mniej lub bardziej bolesne skurcze mięśni, które zazwyczaj są łagodne. Mogą one wystąpić w spoczynku, w tym podczas snu, lub podczas dość intensywnego wysiłku fizycznego i są nasilone przez odwodnienie. Jeśli regularnie cierpisz na skurcze: pij wystarczającą ilość wody, zwłaszcza przed i w trakcie ćwiczeń.

 

  1. Jesteś rozdrażniony

Badanie przeprowadzone w 2020 roku na Tufts University na grupie mężczyzn i kobiet w równych warunkach fizycznych wykazało, że podczas aktywności sportowej kandydaci, którzy nie pili wody, szybko się męczyli, byli agresywni, spięci i przygnębieni. Rzeczywiście, brak wody może powodować złe samopoczucie i drażliwość.

        

  1. Masz suchą skórę

Jeśli masz suchą skórę nawet po nałożeniu kremu nawilżającego, może to być oznaką odwodnienia.

Zdrowa skóra to skóra, która jest dobrze nawilżona. Pij więcej, a następnie udaj się do dermatologa, jeśli Twoja skóra nadal jest sucha.

 

  1. Zrób test fałdu skórnego

Uszczypnięcie kawałka skóry (np. na grzbiecie dłoni lub na ramieniu) pozwala szybko zdiagnozować poziom nawodnienia badanej osoby. Utrzymywanie się fałdu na skórze po ściśnięciu jej między dwoma palcami wskazuje na brak elastyczności skóry z powodu braku wody.

 

Aby zachować odpowiednie nawodnienie i umożliwić prawidłowe funkcjonowanie organizmu, dorosły człowiek powinien wypijać co najmniej 8 szklanek wody dziennie po 200 ml!!!

Skąd wiesz, czy pijesz wystarczającą ilość napojów w ciągu dnia?

Szacuje się, że "dobre nawodnienie" oznacza wypijanie od 1,5 do 2 litrów dziennie. Najlepiej rozłożyć to na cały dzień, pijąc 8 x 200 ml szklanek wody w ciągu dnia. Nie ma potrzeby, aby pić więcej, o ile oczywiście nie jesteś spragniony. Żywność, a w szczególności owoce i warzywa, dostarcza nam również dużo wody.

Jeśli nie pijesz wystarczająco dużo, twoje ciało da ci znać. Nie czekaj, aż poczujesz potrzebę napicia się, aby się nawodnić i zwracaj uwagę na znaki, które wysyła Ci Twoje ciało.

Zaleca się wypicie dużej szklanki rano po wstaniu z łóżka i gorącego napoju podczas śniadania. W porze obiadowej należy wypić dwie lub trzy szklanki wody, niegazowanej lub gazowanej. Na zakończenie posiłku wypij herbatę ziołową na trawienie. Po południu należy również zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Możesz to połączyć ze szklanką soku owocowego lub innego słodkiego napoju. Podczas kolacji należy również wypić dwie lub trzy szklanki wody. Kolejną wskazówką jest picie przez słomkę. Spożywa się więcej wody przez słomkę niż przez butelkę.